Wiele firm wykorzystuje platformy jako rdzeń swojego modelu biznesowego. Sam użytkownik jest zintegrowany jako generator wartości. To podejście ma teraz zrewolucjonizować również kontekst integracji API.

Nieważne, czy chodzi o wymianę dóbr materialnych na eBayu, wirtualnych treści na Youtube i Facebooku czy standardowych usług na Uber i Airbnb. Nigdy wcześniej nie było tak wielu firm, które wykorzystują platformę jako rdzeń swojego modelu biznesowego. Ekspert platformy, badacz i konsultant Sangeet Paul Choudary szczegółowo przeanalizował ten model biznesowy w swojej książce „Skala platformy”.

Airbnb: Serwis oferuje wczasowiczom i wynajmującym platformę do pośrednictwa w wynajmie mieszkań wakacyjnych. (Źródło: ArthurStock / Shutterstock.com) Do niedawna firmy działały zgodnie z tradycyjnym modelem biznesowym „rurociągów”: podobnie jak woda przepływa przez rurę, dobra konsumpcyjne trafiają również do rąk konsumentów za pośrednictwem kanałów dystrybucji lub łańcuchów dostaw. Zgodnie z hipotezą Choudary'ego ten model biznesowy jest jednak coraz częściej zastępowany przez model biznesowy platformy.

W przeciwieństwie do „pipelines”, platformy charakteryzują się tym, że umożliwiają swoim użytkownikom samodzielne generowanie i wymianę wartości. Uczestnicy platformy wcielają się zarówno w rolę producenta, jak i konsumenta.

W tradycyjnym modelu biznesowym artykuły dostarczane były konsumentom w bardzo bezpośredni sposób, z bardzo przejrzystą strukturą roli producenta. W modelu biznesowym platformy konsumenci mogą również zanurzyć się w roli producentów. Dlatego też funkcją platform jest tworzenie wartości dodanej.

Zasadniczo ten model tworzenia wartości jest wynikiem przełomowych technologii oraz coraz większego powiązania i globalizacji świata. Jeszcze nigdy firmom nie było tak łatwo sprzedawać na całym świecie. Właściciel małej firmy w Chinach może teraz na przykład dotrzeć do bazy klientów w USA lub Rosji za pośrednictwem platform takich jak Alibaba, do których sam nigdy nie byłby w stanie dotrzeć. Wcześniej czy później model biznesowy platformy przewyższy, a nawet zastąpi tradycyjne rurociągi. Skalowalność platform jest znacznie bardziej nieograniczona w porównaniu z indywidualnymi przepływami wartości „rur”, co umożliwia znacznie wyższą wartość dodaną.